„Je těžké uspořádat výstavu o Picassovi, ještě těžší ukázat Mattise, ale nic není komplikovanější a složitější než prezentovat dílo Modiglianiho,“ těmito slovy zahájil prof. dr. Albert Schröder, ředitel vídeňské Albertiny, velkolepou výstavu. Pozoruhodná expozice připomíná s jednoročním zpožděním způsobeným covidovou pandemií 100. výročí úmrtí tohoto umělce.
Prodloužené proporce, ztrnulé tváře a melancholie – to jsou charakteristické znaky děl tohoto „prokletého“ umělce, jehož předčasná smrt ve věku pouhých 35 let ukončila tragický a nekonvenční život.
Příběh bouřliváka
Kdo byl Modigliani? Jak rozeznat skutečného Modiglianiho od legend, které o něm kolovaly a kolují dodnes? K nesnázím zodpovědět tyto otázky správně přispívá i fakt, že Modigliani je jeden z nejčastěji falšovaných umělců 20. století.
Jeho životní příběh byl už od raného věku doprovázený celou řadou složitých situací a je až neuvěřitelně dramatický. Narodil se v italském Livornu 1874. Jeho matka, kultivovaná a vzdělaná dáma, vdova po zruinovaném bankéři, brzy vycítila synův talent a velice ho podporovala. Poslala ho studovat do florentských a benátských akademií.
Amedeo Modigliani se od dětství potýkal s podlomeným zdravím. Stín smrti, jenž se nad ním neustále vznášel, nepochybně přispěl k jeho divoké touze užít si každého dne do poslední vteřiny. V Paříži, kde žil a tvořil na počátku 20. století, patřil navzdory své těžko snesitelné a konfliktní povaze, k vůdčím osobnostem umění klasické moderny. Poprvé se tu objevil v roce 1906 a rychle se připojil se ke skupině mladých umělců na Montmartru. Přátelil se s Pablem Picassem, rumunským sochařem Constantinem Brancusim nebo mexickým malířem Diegem Riverou, jejichž působivé portréty zanechal světu. Právě tak, nikoliv jako známého bouřliváka a opilce, ale jako nesmírně nadaného malíře a sochaře, jenž prorážel cestu novému pohledu na umění, ho výstava v Albertině představuje.
V červenci 1917 se Modigliani seznámil s devatenáctiletou studentkou umění Jeanne Hébuterne. Rodina ji kvůli tomu prakticky vydědila, vadilo jim především, že Modigliani je Žid. Pohoršení vyvolala také Modiglianiho první samostatná výstava aktů zahájená v Paříži v témže roce. Šéf pařížské policie ji nařídil po několika hodinách ukončit. Malíř se svou přítelkyní Jeanne odjel do Nice, kde se jim narodila dcera. V květnu 1919 se vrátil do Paříže. Jeho křehké, nalomené zdraví ho opět zradilo. Zemřel v lednu 1920. O dva dny později, v den pohřbu, který uspořádali jeho přátelé, spáchala sebevraždu skokem z okna i Jeanne, která byla v osmém měsíci těhotenství. Dvouletou dcerku Jeanne adoptovala sestra Modiglianiho.
Za svého života nepoznán
Něco z tragiky života bez úspěchu, cítíme v každém z Modiglianiho neuvěřitelných děl. Jejich cena se dnes pohybuje kolem 180 milionů dolarů. Přitom paradoxně tento muž málem umřel hlady. Jeho v té době netypický, často provokativní styl nebyl tehdy žádaný, neprodával se. Dnes proslulé akty a skvělé ženské portréty současníci nechápali. Vytvářel také sochy a živě se zajímal o primitivismus jako zdroj nezkalené imaginace. Stále znovu se nechával inspirovat africkým, egyptským, nebo východoasijským uměním a uměním antického Řecka. Expozice v Albertině prezentuje známá díla z muzeí po celém světě, ale i méně vystavované práce ze soukromých sbírek v Evropě i v zámoří.
Budovatel mostů mezi epochami
Kromě 80 Modiglianiho děl je zde vystaveno dalších 50 objektů ze tří kontinentů – mezi nimi práce Pabla Picassa, Constantina Brâncuşiho a André Deraina, jakož i artefakty takzvaných „primitivních“ – prehistorických, archaických nebo mimoevropských – kultur. Výstava ho také poprvé představuje jako avantgardistu, který revolučně primitivismus přenesl až hluboko do 20. století. Jeho budování mostů mezi moderním uměním a staletí starými epochami představuje výjimečný a zcela osobitý přínos k dějinám umění, který je aktuální i dnes.
Kurátorem výstavy je Marc Restellini, pařížský kunsthistorik a vydavatel katalogu děl Amedea Modiglianiho. Stojí za to si ji ne nechat ujít. Je to nejen setkání s Modiglianim, velkou osobností klasické moderny, ale i s jejím hlavním tématem, které rezonuje se dneškem – tématem odcizení člověka.
Modigliani – Picasso. Revoluce primitivismu
www.albertina.at , 17. 9. 2021 – 9. 1. 2022